Šoreiz dosimies nelielā ceļojumā kopā ar Gulbenes - Alūksnes bānīti. Tas savieno divu novadu centrus – Alūksni un Gulbeni un ir vienīgais Baltijas valstīs regulāri kursējošais šaursliežu vilciens. Mūsu Bānītis, kā to mīļi dēvē iedzīvotāji, ir Eiropas tūrisma un muzejdzelzceļu federācijas dalībnieks, bet atšķirībā no pārējiem dalībniekiem joprojām ikdienā, nepilnu 33 kilometru posmā, pārvadā pasažierus. Šis posms ir tikai neliela daļa un unikāla senās dzelzceļa tehnikas liecība, kura saglabājusies no 19.-20. gadsimta mijā būvētās šaursliežu dzelzceļa līnijas Stukmaņi - Vecgulbene – Valka, kura sākotnēji bija iecerēta tikai lauksaimniecības ražojumu un kokmateriālu transportēšanai.
Tajā laikā ar vietējās muižniecības līdzdalību dzelzceļa būvniecībai nodibināja privātu Vidzemes pievedceļu sabiedrību, tā izstrādāja dzelzceļa būvprojektu, kuru apstiprināja 1898.gadā Pēterburgā. Līnijas pabeigšana bija iecerēta pēc trim gadiem, tomēr būvdarbi ieilga un to atklāja gadu vēlāk, bet oficiālā 212 km garā Stukmaņu - Valkas līnijas atklāšanas ceremonija notika pirms 115 gadiem- 1903.gada 15.augustā. Dzelzceļš izmantoja 14 jaudīgas un modernas Krievijā būvētas četrasu tvaika lokomotīves. Tomēr cerēto peļņu dzelzceļa līnija nenesa un īsi pirms Pirmā pasaules kara Vidzemes pievedceļu sabiedrība bankrotēja. Kara laikā dzelzceļš tika stipri izpostīts. Neatkarīgās Latvijas laikā atjaunoja bojājumus, tomēr dzelzceļa līnija turpināja strādāt ar zaudējumiem, tos sedza no valsts kases. Arī Otrajā pasaules karā smagi cieta Gulbenes dzelzceļa mezgls, pēc kara notika atjaunošanas darbi un 1958. gadā tvaika lokomotīvi nomainīja dīzeļlokomotīve. Laika gaitā attīstoties autotransporta slēdza vairākus dzelzceļa posmus, arī tik nepieciešamo posmu Gulbene - Alūksne. Tomēr ar neatlaidīgu sabiedrības un pašvaldību atbalstu mazbānītis atkal sāka kursēt. 1984.g. šaursliežu dzelzceļam ar būvēm un ritošo sastāvu piešķīra tehnikas pieminekļa statusu.
Kopš 1998.g. Alūksnes šaursliežu dzelzceļš, tajā skaitā sliežu ceļi, ritošais sastāvs, inženierbūves, aprīkojums un dzelzceļa ēkas ir valsts nozīmes vēstures piemineklis. 2001. gadā nodibināja uzņēmējsabiedrību SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis". Regulārajiem pārvadājumiem izmanto dīzeļlokomotīves, bet vasaras sezonā apmeklētājus priecē speciālie reisi ar restaurēto tvaika lokomotīvi “Ferdinands”. 2000.g. 9.septembrī visā maršrutā notika pirmie Bānīša svētki. Arī šogad - 1.septembrī savas 115.jubilejas svētkos atraktīvais Bānītis „ar pilnu klapi” sola visus izvizināt pa Vidzemes gleznaino apkārtni.
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X