Pirmais "dzīvās" elektroniskās mūzikas festivāls KONTAKTOR notiks 1.jūnijā Rīgas industriālākajā ielā - Ganību dambī.

Uz abām festivāla skatuvēm vienas nakts laikā uzstāsies vairāk nekā divdesmit mūziķu no visas pasaules, klausītājiem piedāvājot tehno, industrial, noise un eksperimentālo žanru mūziku.

KONTAKTOR organizatori ir pašmāju modulāro sintezatoru ražotāja ERICA SYNTHS komanda, kuras pārstāvji Ģirts Ozoliņš un Kodek piekrita sarunai ar "NeFormātu".

Man gribētos iedvesmot cilvēkus, lai tie eksperimentētu mūzikā -

šī ir Tava, Ģirt, atbilde uz žurnāla VETO intervētāja Toma Auniņa pirms diviem gadiem uzdoto jautājumu, kas ir galvenais, ko Tu gribētu pastāstīt žurnāla lasītājiem saistībā ar savu darbu - modulārajam sintezatoriem.

Manā skatījumā tas ir ticams iemesls, lai Tu ar domubiedriem mestos citā jomā un uzņemtos rīkot dzīvās elektroniskās mūzikas festivālu KONTAKTOR...

Nu, tā nav gluži cita joma. Mums bija tāda interesanta situācija - nākamajā dienā pēc festivāla izsludināšanas man piezvanīja Andžons (Andris Indāns) no GAS OF LATVIA un teica, ka vinš baigi grib spēlēt šajā festivālā, jo Latvijā nav festivālu, kur viņa mūzika izskanēt. Tad mēs sapratām, ka virziens ir pareizs, jo tas ir tas, ko mēs darām, tikai mazliet paplašināti - mēs ne tikai ražojam "dzelžus", kurus sūtām uz ārzemēm, bet arī uztaisām Baltijas vai Eiropas līmeņa festivālu elektroniskajai un eksperimentālajai mūzikai.

Kā kuģi nosauksi tā tas peldēs, tāpēc es noskaidroju, kas ir festivālam vārdu devusī elektriskā ierīce kontaktors un tā ideja ir, ka ar nelielu jaudu tiek ieslēgts kontakts, kas dod vaļu daudz lielākām jaudām. Tam ir kāda sasaiste ar festivāla filozofiju?

Kodek: Es domāju, tas varētu tā kā "iekontaktēt" kādu, kas nenodarbojas ar elektronisko mūziku, atnākt uz tādu pasākumu un redzēt un dzirdēt, ka tur džeks, stāvot pie kaut kādiem aparātiem, var iekustināt milzīgu rūpnīcu. Es atceros, kā man tas pašam notika - tas vienkārši "iekontaktēja" vienā brīdī - vau, bet kāpēc gan es tā nevarētu, kā viņi!

Vēl viena atziņa, Ģirt, no Tavas intervijas žurnālam VETO, pie kuras arī es esmu nonācis - "savu draugu un paziņu lokā var šķist, ka visi ir baigie intelektuāļi, kas nodarbojas ar mūziku, tomēr sabiedrībā kopumā tā nav".

Kas, jūsuprāt, būs šī pirmā festivāla KONTAKTOR apmeklētājs?

Mēs gaidām jebkuru. Bet man šķiet - un es dzīvē esmu pārliecinājies daudzas reizes ar daudziem piemēriem, ka mūzika vispār dara cilvēku dzīvi pilnvērtīgāku, interesantāku un jēdzīgāku - visādos veidos, gan attīstot kognitīvās spējas, gan paplašinot pasaules redzējumu un tamlīdzīgi. Un es vēlos iedrošināt cilvēkus nepalikt savā mūzikas izvēlē ierobežotiem - man patīk klasiskais roks vai man patīk šlāgeris un citus žanrus es nemaz nemēģinu klausīties. Protams, ka primāri mēs uzrunājam cilvēkus, kas klausās elektronisko mūziku, bet patiesībā KONTAKTOR mērķis (un tāpēc mēs aicinājām ļoti daudzus ārzemju māksliniekus) ir parādīt dzīvās elektroniskās mūzikas radīšanas procesu, respektīvi, mums tur nebūs dīdžeju, kas atskaņos ierakstus, bet mums būs cilvēki, kas spēlēs uz elektroniskajiem mūzikas instrumentiem. Un tur būs sadarbība ar publiku, eksperimentēšana un mūzikas radīšanas process, kas ir ļoti interesants un attīstošs gan pašam mūziķim, gan arī klausītājiem rodas citādāka pieredze.

Savulaik man bija iespēja aprunāties ar nepieradinātās mūzikas festivāla SKAŅU MEŽS organizatoru Rihardu Endriksonu un viņa koncepcija ir neizdabāšana klausītāja gaumei, piedāvājot visdažādāko žanru mūziku un festivāla apmeklētāju iespaidus pieļaujot spektrā no patikas līdz nepatikai.

Vai jums ir kāds žanru spektrs?

Kodek: Es teiktu, ka nav nekādu žanra ierobežojumu. Visi mūziķi improvizēs dzīvajā un es domāju, ka lielākā daļa paši vēl nezina, kas tur izskanēs - arī es to skaitā. Protams, ir kaut kāda ievirze, jo festivāla telpa pati jau iedod virzību uz tehno un industrial, bet tā es teiktu, ka nav nekādu robežu.

Festivāla mākslinieku vārdi man pagaidām neko neizsaka, izņemot Latvijas māksliniekus, tāpēc daži tādi iesācēja jautājumi - vai būs ritms, pie kura dejot vai tas arī ir individuāli - viens dejo pie tāda ritma, otrs pie citāda?

Ģirts: Ritms, pie kā dejot, būs, jo es piekrītu, ka var dejot pie pilnīgi jebkuras mūzikas, ko tu sajūti. Vispār mums būs divas zāles - lielā zāle, kur būs vairāk dejojama mūzika, bet mazajā zālē būs vairāk eksperimentālas performances, jo festivālā būs arī tāda mūzika, kas nav bieži dzirdēta - mums ir arī vairāki noise mākslinieki, kas ir drīzāk jauna pieredze, nevis dejojama mūzika, tāpat būs virkne mākslinieku, kurus es kompaktdiskā nemaz neklausītos, bet dzīvajā performancē viņi ir izcili, jo tā ir pavisam cita pieredze.

Pirmajā KONTAKTORĀ būs trīs vietējie elektroniskās mūzikas izpildītāji - Kodek, Gesta un GAS OF LATVIA un ja es būtu "ierindas" radioklausītājs un TV skatītājs, tad  labākajā gadījumā atcerētos, ka divi no šiem māksliniekiem - Kodek un Andris Indāns no GAS OF LATVIA ir saņēmuši "Zelta Mikrofonus" kā gada labākā elektroniskās mūzikas albuma autori. Iespējams, kāds Kodeku atcerētos no Ozola videoklipā "Atpakaļ nākotnē", bet tas pagaidām arī viss. Kā jūs paši vērtējat Latvijas dzīvās elektroniskās mūzikas izpildītāju komandu, cik plaši ir tas "rezervistu soliņš"?

Ģirts: Mums pilnīgi noteikti ir, no kā izvēlēties, un pirmajā festivālā mēs ne tik daudz vietējos māksliniekus aicinājām, jo mums gribējās parādīt to spektru, kas vispār pasaulē notiek. Ja mēs nākamgad festivālu turpināsim, tad noteikti būs arī vairāk latviešu mākslinieku.

Manuprāt, Latvijā ir izcili elektroniskie mūziķi, bet iespējas sevi parādīt un popularizēt viņiem ir salīdzinoši ierobežotas.

Festivāla KONTAKTOR norises vieta nav izvēlēta nejauši - tā ir Ganību dambī esošā Rīgas elektromašīnbūves rūpnīca RER, tā pati, kur savulaik tika ražotas veļas mašīnas "Rīga", tomēr jūsu izvēli nenoteica sentimentālas jaunības atmiņas par veļas mašīnām, bet pati ēka, vai ne?

Kodek: Tur tika ražota arī vilcienu elektromotori, un es domāju, tas ir ļoti spēcīgs arguments vietas izvēlē, jo tur ir tā, ka ieej un uzreiz ir tāds "uhh - o, jā!"

Ģirts: Ieejot tur, tiešām aizraujas elpa, jo jūs redzat 200 vai 300 metru garu vienlaidus telpu!

Atgriežoties pie sarunas sākumā minētā festivāla SKAŅU MEŽS, atceros, ka tā organizators Rihards Endriksons uz manu jautājumu, vai viņš var pateikt, kas ir laba mūzika, atbildēja noliedzoši, papildinot, ka ir nozīmīgi sajust nepieciešamību zināmai mūzikai izskanēt.

Kādas ir jūsu atbildes?

Kodek: Mani personīgi mūzika vai nu uzrunā vai neuzrunā.

Ģirts: Mēs ar ERICA SYNTHS kolēģiem secinājām, ka laba mūzika ir tā, ko tu radi patiesi un nemēģini izlikties par kādu, nemēģini pārspļaut pāri tam, ko tu reāli vari izdarīt vai kādu imitēt... Ja mūzika nāk no sirds, tad, visticamāk, tā arī atradīs savus klausītājus!

Šis ir festivāla KONTAKTOR pirmais, bet Latvijas republikas simtais gads. Vai jums ir kāds vēlējums valstij tās apaļajā jubilejā?

Ģirts: Mans vēlējums Latvijai ir vairāk skatīties nākotnē, nevis veidot piemiņas dārzus, kā tas ir noticis iepriekš, jo redzējums, ko mēs gribam sasniegt 5, 10 vai 20 gadu perspektīvā, noteiks tās darbības, ko mēs darām šobrīd.

Trešais "Neformāta" viesis ir Latvijas Radio 2 vairākkārt dzirdētais Andris Indāns - Latvijas elektroniskās mūzikas scēnas veterāns, kura projekts GAS OF LATVIA pastāv vairāk nekā divdesmit gadu, žanra cienītājus priecējot ar tumšas noskaņas skaņdarbiem un tiem atbilstošs ir arī paša mākslinieka viegli pesimistiskais skatījums uz norisēm Latvijas mūzikā.

Ar kādiem instrumentiem un kādu programmu Tu uzstāsies pirmajā festivālā KONTAKTOR?

Es uzstāšos ar "Elektron" sintezatoru, sempleri un vēl citiem sintezatoriem, bet programma būs jauna, izskanējusi vienu reizi - Latvijas Mākslas akadēmijas karnevālā "Baltais caurums". Savā ziņā tā ir tāda kā atgriešanās deviņdesmitajos gados, kad mani iedvesmoja elektroniskās mūzikas un reivu kultūras uzplaukums Latvijā un arī radās GAS OF LATVIA.

KONTAKTOR organizators Ģirts Ozoliņš teica, ka Tu esot bijis viens no pirmajiem, kas pieteicies šim festivālam un iemesls ir tāds, ka Tevis veidotajai mūzikai neesot daudz iespēju izskanēt. Vai tiešām Rīgā pietrūkst platformas, kura izskanēt elektroniskai mūzikai? Klubu jau mums it kā netrūkst...

Latvijā nav vērienīgu elektroniskās mūzikas festivālu, ja salīdzina kaut vai ar Lietuvu. Var teikt, ka šis būs pirmais elektroniskās mūzikas festivāls vairāku gadu laikā, kurā piedalīsies GAS OF LATVIA.

Šobrīd es redzu, ka ir ļoti daudz cilvēku - vairāk nekā jebkad, kas darbojas elektroniskajā mūzikā, bet pagaidām es neredzu atbilstošu skaitu klausītāju.

Tev šis ir pārmaiņu brīdis, jo Tu atstāj savu veco "Gassound" ierakstu studiju kādreizējās rūpnīcas "Veldze" teritorijā pie Vidzemes tirgus un pārcelies uz citām telpām Tallinas ielā. Cik liela nozīme Tavā daiļradē ir studijai - tās tikai telpas vai svarīga ir arī atrašanās vieta, noskaņa un aura?

Protams, ka studija ir iedvesmas avots, tāpēc ārkārtīgi liela nozīme ir tai vibrācija, tai auriņai, kas ir tai telpā, kurā Tu radi. Es savas studijas pats būvēju un pats radu vidi, kurā nākamos gadus veidot mūziku.

No mūsu sarunas pirms intervijas es saptratu, ka Tava jaunā studija būs 19. gadsimtā celts zirgu stallis Miera ielas republikas rajonā...

Jaunajā studijā man ir sajūta kā Cēsīs - telpas apjoms ir mazs, tas ir otrais stāvs, man garām iet cilvēki un tāpēc es jūtos sabiedrībai nedaudz pietuvinātāks, nekā iepriekšējā studijā, kas bija tāda kā pagrīdes istaba, jo tur bija jāiziet cauri restorānam, lai nokļūtu manā skaņu ierakstu studijā.

Andri, es zinu, ka drīzumā tiks prezentēts dziesminieka Imanta Dakša jaunais albums, kas ir ierakstīts Tavā studijā, un Tu šajā albumā esi sarūpējis skaņu efektus. Vai vari par šo un citiem tuvākas nākotnes plāniem pastāstīt ko vairāk?

Imanta Dakša jaunais albums bija tas, ar ko es ļoti intensīvi nodarbojos pēdējo pusgadu. Tā bija savdabīga atgriešanās pie postpanka pēc kādiem divdesmit divdesmit pieciem gadiem un es varu teikt, ka tas ir grūtākais albums manā producenta karjerā. Šobrīd es ar videomākslinieci Zani Zelmeni turpināšu attīstīt deju mūzikai draudzīgu audiovizuālo programmu, kas gada beigās varētu noslēgties ar albumu, vairākiem videoklipiem, koncertiem, un, cerams, arī tādiem festivāliem kā KONTAKTOR.

Raidījumā izskan festivāla KONTAKTOR Latvijas rezidentu ieraksti - Kodek skaņdarbi "Modulations 002" un "Space Hammer", kā arī GAS OF LATVIA kompozīcijas "Garden of Illusions" un "Swimming Pool".