Piesakot sestā raidījuma "NeFormāts" viesus - trio SPĀRE (Matīss Čudars - balss, ģitāra; Jānis Ruņģis - flauta, ģitāra un Artis Orubs - bungas), es minēju trīs lietas - vairumam labi zināmos bērnu trīsriteņus "Spārīte", visiem labi zināmo kukaini - dažādspārnu spāri un tikai mūzikas gardēžiem zināmo psihodēlisko roku.

Mums šķita, ka šī grupa ir kā trīsritenis un prātā uzreiz ienāca trīsritenis "Spārīte".

Kāpēc tieši šis braucamrīks, nevis kāds ārzemju modelis? Jo es uzskatu, ka mēs spēlējam latvisku mūziku - mūsu dziesmu teksti ir latviešu valodā un mēs esam ietekmējušies no tādām grupām kā MARANA un PĒRKONS,

uz jautājumu par publicitātes foto, kurā trio redzams sēžam uz "Spārītēm", atbild Matīss Čudars un vēlāk sarunā atklājas, ka sava ietekme uz grupas mūziku ir arī mūsu "laikabiedriem" - ģitārmūzikas grupām TESA un MONA DE BO.

Otrs sarunas dalībnieks Jānis Ruņģis savukārt uzskata, ka SPĀRES skanējums atgādina latviešu psihodēlijas pionierus KATEDRĀLI (te klausieties sarunu ar šīs grupas laikabiedru un draugu Ingvaru Leiti), ar kuru SPĀRI vieno arī latviešu dzejnieku darbu izmantošana mūzikā. Tā albumam "Masa" nosaukumu ir devis Raiņa dzejolī dzirdamais izteiciens "gars un masa paliek kopā", tāpat grupas skaņdarbos izskan Mirdzas Bendrupes un Ojāra Vācieša dzeja:

Iemesls dzejas izmantošanai ir kultūra, tas ir kultūrvēsturiskais mantojums manai paaudzei.

Man šķiet, ka dzejniekiem ar iztikas pelnīšanu un to, cik aktuāls Tu esi, iet vēl smagāk nekā mūziķiem, tāpēc Tev kā mūziķim ir pienākums paņemt to dzejoli, kas Tevi ir uzrunājis, un ietērpt mūzikā, lai tas dzīvo mūžībā!

Savukārt pati spāre, kuras vārdā ir nosaukta apvienība, esot viens no senākajiem lidkukaiņiem uz Zemes - spēcīgs un ātrs plēsoņa, kurš savā attīstībā iziet vairākas fāzes, līdz pārtop mums labi zināmajā dažādspārnu spārē, kuras redzamākā iezīme ir ar psihodēliskām krāsām rotāti divi spārnu pāri. Šāda spāre ir redzama arī uz trio SPĀRE pirmā albuma "Masa" vāciņa un šīs ilustrācijas autors ir Viesturs Holenders jeb Holis:

arī mums mūzikā brīžiem sanāk tādas spārei raksturīgas "plēsonīgākas" lietas. Spāre dabā daudz improvizē, tā nav paredzama cilvēka prātam un acīm - un arī mums improvizācija ir svarīga!

Visbeidzot par galveno - par SPĀRES mūzikā saklausāmo psihodēlisko roku. Tā ziedu laiki bija pagājušā gadsimta vidus ASV un Lielbritānija, bet galvenais iedvesmas avots tādām grupām kā PINK FLOYD un JIMI HENDRIX EXPERIENCE bija tolaik vēl neaizliegtā narkotiskā viela LSD. Kā šādu mūziku iespējams sacerēt šodien?

Šī ieraksta laikā mēs bijām absolūti "tīri" - ja neskaita kādu kafijas devu, tomēr dvēseliskais stāvoklis albumā ir bišķiņ "auterēts" (no angļu vārda "out" - ārā, ārpus ierastās pieredzes) - Tu nestaigā pa ielu un nedari visas savas ikdienišķās lietas tādā dvēseles stāvoklī, kādā Tu spēlē šo mūziku!

Raidījumā izskan trio SPĀRE skaņdarbi "Atklāsme", "Visi un viens", "Āgenskalna tirgus rīts" un diptihs "Vien pie dzīva stāda" un "Vienā jūrā", tomēr šo mūziķu apvienību ir vēlams dzirdēt arī koncertā:

SPĀRE tomēr ir koncertgrupa - mums pašiem koncerts ir milzīgs prieka vilnis, savukārt klausītāji savās atsauksmēs runā pat par transcendentālu pieredzi!