Iepriekšējā "NeFormāta" viesis Mareks Sarnovskis šī raidījuma viesi - ģitāristu un komponistu Edgaru Rubeni pieteica kā "vienu no Latvijas spilgtākajiem ģitāristiem".
Es, savukārt, Edgaru pieteiktu kā vienīgo man zināmo jaunās paaudzes ģitāristu, kuram blūzs ir bijusi gan pirmā aizraušanās, gan pirmie lielie panākumi, "zaļo gurķu" Edgara, Arta Oruba un Paula Grinhofa trio DRIVING SOUTH iegūstot "Grand Prix" festivālā "Liepājas dzintars":
No visa dzirdētā tieši ar blūzu man savulaik nodibinājās iekšējā saikne; kāpēc tas nenotika ar citiem žanriem, kad visi apkārt spēlēja pankroku vai ko citu - to es nezinu.
Pat tajā brīdī, kādos 12-13 gados, kad es dzirdēju pirmos NIRVANA ierakstus - no vienas puses tie mani fascinēja, no otras - nē, nu šis ir bišķi par traku, kas ir interesanti, jo pēc tam tu šo mūziku tomēr iemīli un tev patīk Kurts Kobeins...
Agrīnie blūzi un regtaimi ir iedvesmojuši arī pagaidām nepabeigto instrumentālās ģitarmūzikas triloģiju "Pains and boogies", ko Edgars ir latviskojis kā "Sāpju un draisku dejas" - no tās pagaidām ir tapuši divi albumi - "Slow Lightning" un "Sea Unbound":
Man ir bijušas padziļinātas attiecības ar agrīnajiem ierakstiem, sauksim viņus par žanra pirmtēviem, kur liekas, ka tā mūzika dzīvo tieši tam brīdim, ir tam brīdim raksturīga, viņa dzimst no tā laika un tobrīd pasaulē notiekošā; mūsdienās blūzu spēlē jau kā pabeigtu, kā esošu formu un man pret šāda veida stilu ir mazāka interese...
Tas ir mans dialogs ar blūza mūzikas tradīciju no divdesmitajiem un trīsdesmitajiem gadiem (...) - un tad ir dažādu citu muzikālu pieredžu sapludinājums, mēģinājums skatīties uz šo mūziku (...), kā - un vai ir iespējams šīs intonācijas ieskandināt, lai viņas šobrīd skan interesanti un svaigi...
Minētos albumus vieno arī apzināti askētisks skaņas ieraksts - "dzīvs" ieraksts kasešu magnetofonā, vārda tiešākajā nozīmē "elpojošs", jo dažos skaņdarbos ir dzirdama arī mūziķa elpa:
Tas tiešām bija apzināts lēmums, lai gan pirmajā brīdī bija tāds - "pag, ko es daru? Cik kājās es sev ar šo iešaušu?", jo es apzinos, ka ieraksta raupjums klausītāju ja nu ne atgrūž, tad noteikti ir problemātisks.
Tomēr doma bija, ka šī mūzika ir attiecībās ar agrīno blūza mūzikas tradīciju, kas skan atbilstoši tā laika tehniskajiem līdzekļiem (...), kur es dzirdu vaska ruļļa vai šellakas plates artefaktus, tāpēc šis ieraksts ir kā sava veida dokuments...
Sarunu ar Edgaru par pirmajiem ģitāras skolotājiem - tēvu, Kārli Siļķi un Valdi Indrišonoku, DRIVING SOUTH uzvaras gājienu un agrīno blūzu burvību, studijām Nīderlandē un Latvijas kultūrtelpu, kā arī kopā ar Eiropas mūziķiem tapušo albumu "Laikmetīgās soloģitāras antoloģija" klausieties ierakstā, kurā izskan Edgara Rubeņa albumos rodamie skaņdarbi "Lockup Rag", "ABCAB Blues", "Dont That Moon Look Pretty", kā arī mūziķa dzīvesbiedrei veltītais skaņdarbs "Luīzes svinēšana".
Ieteikt
Latvijas Radio aicina izteikt savu viedokli par raidījumā dzirdēto un atbalsta diskusijas klausītāju starpā, tomēr patur tiesības dzēst komentārus, kas pārkāpj cieņpilnas attieksmes un ētiskas rīcības robežas.
Pievienot komentāru
Pievienot atbildi
Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai X profilu!
Draugiem.lv Facebook X