Pavisam reti pirmdienu vakaros šajā laikā skan džezs, taču šoreiz piesakāms kāds īpašs notikums – džeza pianista, komponista un aranžētāja Madara Kalniņa pirmais autorkoncerts. Tas notiek 26. marta vakarā VEF kultūras pilī, un jubilāra viesi būs džeza dziedātāji Inga Bērziņa, Ieva Kerēvica, Daumants Kalniņš, saksofonisti Deniss Paškevičs, Gints Pabērzs, DJ Monsta un, protams, Mirāžas džeza orķestris, kura dalībnieks Kalniņš ir kopš tā dibināšanas. Skanēs Madara zīmīgākās dziesmas un kompozīcijas, noteikti tiksim iepriecināti ar kādu pirmatskaņojumu, kurā atkal varēsim baudīt Madara filigrāno klavierspēli. Tā izkopta visa mūža garumā, kopš zēnu 1. klasē mamma aizveda uz Emīla Dārziņa speciālo mūzikas vidusskolu.

Ja Madara mammu, klavierspēles pedagoģi „dārziņos” Līviju Kalniņu atceras viņas audzēkņi, tad pianista tēvu – komponistu Aldoni Kalniņu zinās kordziedātāji. Turklāt tik muzikālā ģimenē 1964. gada 18. martā dzimušajam puikam talants bija mantots arī no vecvecākiem – Krists Kalniņš Užavā bija draudzes priekšnieks Užavā, spēlēja vijoli, trompeti, vadīja kori un pūšaminstrumentu ansambli.

Madars spēlēt vijoli vai trompeti neiemācījās, toties dārziņskolā papildus apguva kompozīcijas pamatus. Džeza apguvei viņu iedvesmoja kaimiņa, jaunā, spilgtā pianista Harija Baša panākumi – pa atvērto logu varēja dzirdēt, kā viņš vingrinās, un Kalniņš sāka pastiprināti klausīties arī džeza skaņuplates. Kopēšanai sekoja praktiskas nodarbes kopā ar skolasbiedriem, armijas gados Madaru džeza virzienā vēl vairāk pavilka Ainars Knesis, kas pēc dienesta izveidoja Rīgas džeza vokālu grupu, kas darbojās pie Rīgas džeza kluba.

Kā saka – atdod velnam mazo pirkstiņu, un viņš paņems visu roku. Kopš pagājušā gadsimta 80. gadu vidus pianists Madars Kalniņš arvien vairāk iedziļinājās džeza smalkumos, izkopa improvizācijas stilu, un par ļoti nopietnu skolu kļuva muzicēšana kopā ar mūsu džeza vecmeistariem – leģendāro trompetistu Gunāru Rozenbergu un saksofonistu Raimondu Raubiško. Ar šiem mūziķiem un bundzinieku Māri Briežkalnu Kalniņš uzstājās pat slavenajā Ronija Skota bārā Londonā 1989. gadā divu nedēļu garumā. Tolaik arī pianists kļuva par Latvijas radio un TV estrādes un vieglās mūzikas orķestra mūziķi – spēlēja sintezatorus, neatteicās spēlēt pavadījumus ne tikai Andrim Daņiļenko un Norai Bumbierei, bet arī Viktoram Lapčenokam ansamblī „Inversija”.

Pēc 90. gadu krīzes džeza mūzikā, jau šajā gadsimtā Madars Kalniņš ne tikai muzicē Mirāžas džeza orķestrī, bet arī daudz uzstājas kopā ar Ievu Kerēvicu un citiem džezmeņiem, kā arī māca džeza pianismu jaunajai paaudzei. Līdztekus top arvien jauni skaņdarbi un dziesmas, kuru ducis Kerēvicas un Sergeja Jēgera priekšnesumā izdots, piemēram, 2017. gada Madara Kalniņa albumā „Debess dārzos”. Šoreiz gan atskatīsimies uz 1992. gadu, kad Gunārs Rozenbergs sacerēja ievada mūziku slavenajam Jūrmalas jauno izpildītāju konkursam, kas togad atkal notika Latvijā, un sintezatora solo iespēlēja Madars Kalniņš. Tātad – „Jūrmala ’92” un Latvijas radio bigbends.