Īsts kurzemnieks, lepns, spītīgs, reizē liels jokdaris un romantiķis – tāds ir komponists un pianists Uldis Marhilēvičs, kas 31. maijā svin apaļo 60. jubileju. Taču šķiet, ka tas bija pavisam nesen, kad kalsnais, biklais jauneklis sēdēja pie klavierēm, lai pavadītu Mirdzu Zīveri dziesmā Lūgums. 1984. gadā tā tika atzīta par populārāko radiopārraides Mikrofons dziesmu aptaujā, un šis skaņdarbs ar Ārijas Elksnes dzeju pavadījis Uldi visu atlikušo mūžu un noteikti skanēs arī mūziķa 60. jubilejas koncertos, kas notiks Rīgā, Cēsīs un Liepājā.

Tolaik Uldis bija taustiņinstrumentālists Zigmara Liepiņa vadītajā ansamblī Opus, kas darbojās Latvijas Filharmonijā, pirms tam Uldis kādu laiku bija muzicējis arī Raimonda Paula konsultētajā ansamblī Inversija. Ar Maestro Uldis iepazinās džeza pianisma kursā, kad studēja Latvijas valsts konservatorijas klavieru klasē. Tajā aktīvais un sportiskais liepājnieks bija nonācis pēc dienesta padomju flotē, kad teju uz Ulda pasūtījuma konservatorijā 1980. gadā tika izveidota Estrādes nodaļa.

Klavieres Uldis bija sācis spēlēt jau agrā bērnībā, mūzikas skolas klavieru klasē jau mācījās viņa vecākais brālis Tālis, tādēļ vecāki negribēja divus pianistus ģimenē un jaunāko dēlu centās pierunāt spēlēt vijoli. Taču jau drīz vien Uldis pārgāja uz klavieru nodaļu, kur par viņa pirmo un vienīgo klavierskolotāju kļuva Aleksandra Vikmane, kam mūziķis ir pateicīgs par savu lielisko pianismu. Kopš bērnības viss brīvais laiks vasarās tika pavadīts pie estrādes Pūt, vējiņi, vēlāk Līvu koncertos, kur spēlēja brālis, - Uldim jau agri kļuva skaidrs, ka mūzika ir viņa īstais ceļš.

Liepājas mūzikas vidusskolā jauneklis iestājās uzreiz veselās divās nodaļās – turpināja savu pianista izglītību, kā arī jau pievērsās kompozīcijai kā mūzikas teorijas nodaļas audzēknis. Taču lielā dziesmu rakstīšana sākās 80. gados, līdz ar čaklu muzicēšanu ārpus konservatorijas sienām. 1981. gadā Marhilēvičs kopā ar ģitāristu Igoru Novikovu ar nosaukumu Ātrā palīdzība regulāri muzicēja kafejnīcā Allegro, kur arī pats nereti dziedāja. Ulda balss turpmāk skanējusi gan solo, gan piebalsojot dziedātājam Igo jau Remix sastāvā. Un tikpat izteiksmīgi kā dziesmas, bijuši arī Ulda instrumentālie skaņdarbi, piemēram, Nostaļģija sacerēts jau Opus laikos, kaut albumā ieskaņots gandrīz divdesmit gadus vēlāk.

Uldim Marhilēvičam abas izpausmes – pianisms un kompozīcija bijušas vienlīdz būtiskas, un tāpat viņa skaņdarbi iedalāmi divās grupās – dzīvespriecīgie un skumjie, balādiskie, pat smeldzīgie. Tā par vienu no pašam mīļākajām dziesmām Marhils, kas pats šo iesauku izdomāja jau 1983. gadā, sauc dziesmu Naktsvārdi, kas ar Jāņa Baltausa dzeju tapa vēl pirms Remix oficiālās izveidošanas. Kopā ar Igo 1986. gadā Uldis Marhilēvičs pārstāvēja Latviju starptautiskajā dziesmu festivālā Cilvēks un jūra Rostokā, kur tika plūkti lauri. Un panākumiem vainagotajām Remix gaitām sekoja jau ceļojums pāri okeānam, kad tapa projekts Rīga un Marhilam nācās iemīlēt smago roku. Vēlreiz Amerikā Uldis atgriezās jau 1995. gadā, kad kā pianists pavadīja dziedātājus Margaritu Vilcāni un Ojāru Grinbergu 2 mēnešus garā koncertturnejā pa trimdas latviešu mītnēm Amerikā un Kanādā.

90. gados Uldis ražīgi darbojās reklāmā, televīzijā, atdzima arī grupa Remix, un 1997. gadā mūziķis sarīkoja varenu 40. jubilejas koncertu. Nākamā desmitgade bija vēl ražīgāka, jo Marhils pievērsās muzikālajam teātrim – sadarbībā arī Dailes teātri sacerēja mūziklu Tobāgo, par ko izpelnījās Spēlmaņu nakts balvu kā Labākais teātra komponists. Dailes teātrī iestudēti arī mūzikli Klondaika un Priekules Ikars, 2013. gadā tapa mūzikls Pārdotie smiekli. Pēdējos gadudesmitos netrūkst arī atsevišķu dziesmu un pat koncertprogrammu, un Uldis jau vairākus gadus rīko arī savu festivālu Zaļais stars Pāvilostā.

Tāpat mūziķis turpina tradīciju rīkot grandiozus jubilejas koncertus, kāds notika arī par godu Ulda 50. jubilejai. Turklāt mūziķis nav zaudējis kustību prieku, jo sports Uldim paticis kopš mazām dienām un jau vidusskolā viņš aizrāvās ar basketbolu. Savulaik Mākslas dienu basketbola turnīros mūziķi pret māksliniekiem bija divas zvaigznes – Viktors Lapčenoks un Uldis Marhilēvičs, kaut viņš neizceļas ar diži staltu augumu, toties ir ļoti kustīgs un acīgs.

Tātad klausītāju mīlētais un kolēģu cienītais mūziķis atkal sapulcējis savus draugus, lai kopā ar viņiem nosvinētu dzimšanas dienu 31. maijā Rīgā, Dailes teātrī, 1. jūnijā Cēsu koncertzālē un 2. jūnijā Liepājas koncertzālē Lielais dzintars. Uldis Marhilēvičs atlasījis gan instrumentālo mūziku, gan dziesmas no koru repertuāra un teātra izrādēm, kā arī savas labākās dziesmas, kuras dziedās Ivo Fomins, Ance Krauze, Igo, Miks Dukurs, Ainars Mielavs, Antra Stafecka, Sergejs Jēgers, Aija Andrejeva, Laimis Rācenājs, muzicēs Ainars Virga, Zintis Žvarts, Aivars Hermanis, Raimonds Macats, Dzintars Beitāns un daudzi citi. Bet šovakar, sveicot Uldi jubilejā, klausāmies viņa paša balsī – skanēs 1985. gada oktobrī tapis ieskaņojums, dziesma Miera ielu krustojums ar Jāņa Baltausa dzeju radio orķestra pavadībā.