Saldie astoņdesmitie!

Mūsdienās šie vārdi tiek lietoti vietā un nevietā, lai gan pārsvarā ar tiem apzīmē sintīpopa žanra dziesmas, kas savus ziedu laikus brīvajā pasaulē piedzīvoja tieši astoņdesmitajos.

Tiesa gan, šaipus "dzelzs priekškara" astoņdesmitie nebija diez ko saldi un, iespējams, tāpēc vairums pašmāju mūziķu pašizpausmei izvēlējās krietni vien dumpīgāko rokmūzikas žanru.

Tomēr arī Latvijā ir savas sintīpopa ikonas, pie kurām pieder grupas ZODIAKS pirmās divas plates un, protams, grupas JUMPRAVA albumi - no pirmajiem, ar saldām dziesmām par mākoņiem un rozēm, līdz vēlīnajiem - industriālajiem ierakstiem ar Ritvara Dižkača tekstiem.

Arī paši JUMPRAVAS puiši bija elki astoņdesmito tīņiem un apspriests tika viss ar viņiem saistītais - no frizūrām un ādas jakām līdz dziesmās dzirdamajiem tekstiem un sintezatoriem, kuru nosaukumus grupas fani zināja no galvas:

Arī mēs tolaik bijām lieli grupas JUMPRAVA cienītāji un visas tās sintezatoru skaņas bija klātesošas mūsu ikdienā!

Šodien gan tikai retais no tālaika JUMPRAVAS faniem atceras tādus nosaukumus kā YAMAHA DX-7 vai ROLAND D-50, un tikai daži šos instrumentus turpina lietot. Viens no viņiem ir Uldis Zemzars, jurists un melomāns, kurš "NeFormātā" savulaik dalījās iespaidos par grupas AURORA albumu "Alma".

Pateicoties Uldim, Latvijas Radio fonotēkā ir iegūluši arī viņa dzimtās pilsētas Jēkabpils grupu SVĒTDIENA un SVĪTA ieraksti - un tagad arī sintīpopa projekta PARADIGMA astoņus gadus tapušā debijas albuma "Faradeja lauks" skaņdarbi, kas aizsākušies ar vintāžas sintezatora YAMAHA DX-21 iegādi un apjausmu, ka šo instrumentu var arī programmēt:

Lai gan mūsdienās netrūkst sintezatoru datorsimulācijas, tomēr pieskarties šiem vecajiem dzelžiem ir cita lieta, tiem ir savs raksturs, it īpaši, ja tie ir analogie sintezatori - tos neviens dators nespēj aizstāt!

Šobrīd manā īpašumā ir tālaika sintezatoru flagmanis YAMAHA DX-7, arī ROLAND D-50 un JUNO 106, kas ir viens no maniem favorītiem un veido ap 80% no dziesmā "Tā aka" dzirdamajām skaņām.

Tomēr saskaņā ar principu "less is more" pietiek ar 4 - 5 sintezatoriem, vienu sempleri un vienu bungmašīnu - tad Tu centies no aparāta izvilkt to labāko!

Interesanti, ka albumu "Faradeja lauks" var iegādāties gan lejuplādējama faila formātā, gan atdzimstošajā kompaktkasetes formātā:

Tā ir nostaļģija, jo pasaulē kasetēs izdotā mūzika kļūst arvien populārāka, kasete ir tāds kā fetišs!

Raidījumā izskan projekta PARADIGMA albuma "Faradeja lauks" instrumentālie skaņdarbi "Sintīpopa klišeja", "Orbītu krustcelēs" un "Elektra", kā arī dziesma "Tā aka" ar Friča Bārdas dzeju:

Man bija vēlme radīt tādu klasisku sintīpopa dziesmu - pants, piedziedājums, starpspēle...

Friča Bārdas daiļrade man ir tuva jau kopš skolas gadiem, mani uzrunāja arī viņa filozofiskie apcerējumi, tā nu trāpījās šis vienkāršais un īsais dzejolis, kas ļoti labi iegūlās jau tapušajā melodijā...